Resume af Carsten Jessen: ”Simultane dialoger”
Teksten ”Simultane dialoger” beskriver, hvordan de unge i dag benytter sig af nye kommunikationsmedier, især mobiltelefoner, chat eller e-mail, til at indgå i sociale relationer. De nye kommunikationsmedier muliggør, at de unge kan deltage i flere samtaler og fællesskaber samtidigt uafhængig af det fysiske rum og dets grænser. Det er f.eks. muligt for den unge samtidigt at kommunikere med sin ven i Norge via chat og afgøre et tidspunkt til at mødes med en anden ven om aftenen via SMS. Det, at de unge i dag synes til at kommunikere hele tiden kan virke forstyrrende i undervisningssituationer og virke som om de unge i dag ikke er i stand til at opbygge og vedligeholde sociale kontakter. Men tværtimod er netop denne stadige kommunikation udtryk for de unges ”evne til at skabe kontinuitet og sammenhæng i deres sociale relationer“. På grund af, at de unges hverdagsliv er præget af stadige skift i sociale relationer og fysiske rum, er de nye kommunikationsmedier med til at skabe sammenhæng i de forskellige sociale fællesskaber, idet de ”forvandler de adskilte sociale rum fra serielle til parallelle formationer“.
Denne udvikling i brug af kommunikationsmedier er en udfordring for uddannelsessystemet, mener Carsten Jessen. De unge føler en art "social klaustrofobi" i undervisningens socialt set lukkede rum, når de ikke får lov til at kommunikere. Det nytter altså ikke noget, at forbyde kommunikationsmedierne, men i stedet for at bryde med vaneforestillingerne om, at god undervisning kun kan finde sted i et socialt lukket rum.
Teksten ”Simultane dialoger” beskriver, hvordan de unge i dag benytter sig af nye kommunikationsmedier, især mobiltelefoner, chat eller e-mail, til at indgå i sociale relationer. De nye kommunikationsmedier muliggør, at de unge kan deltage i flere samtaler og fællesskaber samtidigt uafhængig af det fysiske rum og dets grænser. Det er f.eks. muligt for den unge samtidigt at kommunikere med sin ven i Norge via chat og afgøre et tidspunkt til at mødes med en anden ven om aftenen via SMS. Det, at de unge i dag synes til at kommunikere hele tiden kan virke forstyrrende i undervisningssituationer og virke som om de unge i dag ikke er i stand til at opbygge og vedligeholde sociale kontakter. Men tværtimod er netop denne stadige kommunikation udtryk for de unges ”evne til at skabe kontinuitet og sammenhæng i deres sociale relationer“. På grund af, at de unges hverdagsliv er præget af stadige skift i sociale relationer og fysiske rum, er de nye kommunikationsmedier med til at skabe sammenhæng i de forskellige sociale fællesskaber, idet de ”forvandler de adskilte sociale rum fra serielle til parallelle formationer“.
Denne udvikling i brug af kommunikationsmedier er en udfordring for uddannelsessystemet, mener Carsten Jessen. De unge føler en art "social klaustrofobi" i undervisningens socialt set lukkede rum, når de ikke får lov til at kommunikere. Det nytter altså ikke noget, at forbyde kommunikationsmedierne, men i stedet for at bryde med vaneforestillingerne om, at god undervisning kun kan finde sted i et socialt lukket rum.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar